Op Dalton Kindcentrum Jan Ligthart begeleiden wij kinderen in hun ontwikkeling naar een zelfstandige, verantwoordelijke en creatieve persoonlijkheid. Wij stimuleren de kinderen het beste uit zichzelf te halen. Wij leren ze samenwerken en anderen respectvol te benaderen. Onze school staat open voor alle culturen.

Uitgaande van het kind dat graag speelt, zich in zijn spel opdrachten stelt en bij zijn spel nu eens niet en dan weer wel het gezelschap van kameraadjes zoekt, komt Miss Helen Parkhurst (de grondlegster van het Daltononderwijs) tot een aantal basisprincipes waarop het onderwijs zich moet richten. Het ontwikkelen van verantwoordelijkheid en het bieden van een zekere mate van vrijheid, stimuleren van zelfwerkzaamheid, zelfstandigheid en samenwerking.

Passend Onderwijs

Op elke school kan uw kind terecht voor passend onderwijs. Zo nodig met wat extra aandacht en begeleiding. Lukt dat niet, dan zoekt de school een geschikte plek waar uw kind de extra ondersteuning krijgt die het nodig heeft. Kinderen voor wie de basisondersteuning ontoereikend is, komen in aanmerking voor extra of zware ondersteuning. Hierbij gaat het dus om ondersteuningsmogelijkheden die verder gaan dan de gemaakte afspraken over de basisondersteuning. Extra ondersteuning wordt binnen het reguliere onderwijs aangeboden. De zware ondersteuning betreft een plaatsing binnen het speciaal (basis) onderwijs.

Ondersteuning jonge kinderen (4 t/m 6 jaar)

Als kinderen van 3 jaar en 10 maanden worden aangemeld op de Jan Ligthart dan ontvangen ouders een uitgebreid intakeformulier waarmee ouders schriftelijk kenbaar kunnen maken wat hun kind nodig heeft. Deze uitgebreide intake wordt besproken met de leerkracht voordat de leerling start.

Wanneer er wordt vastgesteld in het intakeformulier dat de leerling meer ondersteuning nodig heeft, sluit de intern begeleider aan bij het intakegesprek met als doel de juiste onderwijsbehoeften in kaart te brengen en de mogelijke ondersteuning die daaruit volgt te arrangeren. Deze ondersteuning wordt handelingsgericht uitgevoerd waarbij ouders worden geïnformeerd over de voortgang.

Alle ouders van jonge leerlingen ontvangen een kleutergids waarin specifiek de werkwijze in de groep, maar ook rondom ondersteuning wordt beschreven. Gedurende de kleuterperiode worden leerlingen gemonitord vanuit observatielijsten vanuit de methodiek Schatkist van Zwijsen en vanuit Kleuter in Beeld van Cito. De observaties worden met ouders besproken tijdens de oudergesprekken en/of op uitnodiging van de leerkracht.

Ondersteuning van onze kinderen 

Het dagelijkse werk van de kinderen vormt de basis voor het volgen, bijsturen en extra helpen van de leerlingen door de groepsleerkracht. De aangeboden leer- en lesstof wordt geëvalueerd en aan de hand van de resultaten wordt bekeken of de leerlingen het gestelde doel hebben bereikt. Daarnaast wordt bekeken welke leerling of welke leerstof extra aandacht nodig heeft.

De ondersteuning voor onze leerlingen, zoals die binnen onze school is georganiseerd, staat beschreven in het Ondersteuningsplan. Er wordt gebruik gemaakt van methode-gebonden toetsen, methode--onafhankelijke toetsen, observatielijsten en signaleringslijsten. Tweemaal per jaar worden de leerlingen getoetst met de Cito-toetsen rekenen/wiskunde, begrijpend lezen, technisch lezen, spelling. De gegevens worden verwerkt in het Cito leerlingvolgsysteem. Ze zijn bedoeld om, naast de groepsgegevens, de ontwikkeling van de leerling regelmatig te analyseren: heeft het geboden onderwijs voldoende effect op de leerlingen. Eventueel worden nog aanvullende toetsen afgenomen.

De begeleiding van de overgang van kinderen naar het Voortgezet Onderwijs 

Na groep 8 van de basisschool wacht de belangrijke stap naar het voortgezet onderwijs. De leerkrachten van de school hebben de taak een zo goed mogelijk advies te geven omtrent het meest geschikte type vervolgonderwijs voor uw kind. In het laatste schooljaar kunnen de leerlingen diverse scholen voor voortgezet onderwijs bezoeken om zelf een beeld te krijgen van de scholen.

Aan het eind van groep 8 wordt de eindtoets afgenomen. Deze uitslag, samen met het advies van de school en de wensen van de ouders en leerling bepalen welke school en welk niveau het meest geschikt is. Aanleg, kennis, vaardigheden, ontwikkeling, interesse, werkinstelling en persoonlijkheid zijn belangrijke criteria bij dit advies. Het Cito-leerlingvolgsysteem biedt daarnaast gegevens met betrekking tot de didactische ontwikkeling die de leerling in de loop der jaren heeft doorgemaakt.

Uiteindelijk zijn het de ouders/verzorgers die samen met de leerkracht (in goed overleg) bepalen naar welk vervolgonderwijs het kind zal gaan. In samenspraak met het VO is afgesproken dat dit advies het doorslaggevend is. De uitslag van de eindtoets wordt niet in het advies meegenomen.